Blog > Komentarze do wpisu

Zabawy z chustą animacyjną cz. I

Oto przykłady ciekawych zabaw przy użyciu kolorowej, chusty animacyjną. Jest ona ciekawą alternatywą dla całkiem zwyczajnych zabaw np. z piłką.

„Kolorowa gwiazda” - Wszyscy leżą
na chuście (nogi mają skierowane do środka chusty). Jednocześnie wykonują polecenia:

- turlamy się w prawo dwa razy,

- trzymamy się za ręce i ponosimy je do góry, kładziemy je za głowę i znowu
podnosimy do góry,

- trzymamy się za ręce, podnosimy się i siadamy,

- trzymając się za ręce, podnosimy się i wstajemy, a następnie kładziemy się,

- trzymając się za ręce, podnosimy nogi do góry (zaczepiając stopy o stopy
sąsiadów) siadany, opuszczając nogi

 

„Kurtyna opada” - po obu stronach kurtyny ( chusty trzymanej przez
dwie osoby stojące na krzesłach) ustawiają się dwie różnoliczne grupy.
Następnie dwie osoby, niewidoczne dla siebie, podchodzą do siebie i na „trzy,
cztery” kurtyna opada. Trzeba błyskawicznie powiedzieć imię osoby będącej
naprzeciw. Kto szybciej powiedział, przeciąga na swoja stronę „przeciwnika”.

 

„Imiona”
 - Dzieci stoją w kole,
trzymając chustę. Prowadzący wybiera osobę, do której chce przesłać piłeczkę.
Wymienia swoje imię i imię osoby do której chce przesłać piłkę np. Ania do Basi
itp. Pozostałe osoby trzymające chustę pomagają „przesyłać” piłkę do wybranej
osoby tak aby piłka nie spadła na ziemię. Następnie piłka jest posyłana dalej.

 

„Kurtyna
opada” -
Po obu stronach kurtyny(trzymanej przez
2 osoby stojące na krzesłach) ustawiają się dwie równoliczne grupy. Następnie 2
osoby z każdej grupy podchodzą do kurtyny. Kiedy osoby stojące na  krzesłach opuszczą kurtynę, osoby stojące za
nią muszą jak najszybciej powiedzieć imię osoby będącej naprzeciw. Kto szybciej
powiedział, przeciąga na swoją stronę „przeciwnika”.

„Po
omacku”

-
Uczestnicy
zabawy siedzą dookoła rozłożonej na podłodze chusty.
Jedna
osoba wchodzi na chustę. Z zamkniętymi oczami idzie po niej (pomaga jej
prowadzący). Następnie określa, ile jeszcze chce zrobić kroków i na jaki w
związku z tym trafi kolor. Jeżeli po przejściu wymienionej liczby kroków
znajdzie się na przewidywanym przez siebie kolorze, zostaje w środku i prowadzi
zabawę dalej. Jeżeli nie, siada w kręgu, a prowadzący wybiera nową osobę.

Uciekaj
myszko do dziury -
Grupa trzyma chustę. Dwie osoby
wchodzące w role: „myszy”, siedzącej pod chustą, i „kota” będącego poza jej
obrębem. Zadaniem „kota” jest złapanie „myszki”. W ucieczce pomagają jej
uczestnicy trzymający chustę: obniżają, podnoszą ją, aby utrudnić „kotkowi”
złapanie „myszki”.

„Pląs
powitalny”
- dzieci stoją dookoła chusty i śpiewają ( na
melodię „Siekiera, motyka”)

„ Dziś zajęcia fajna sprawa,

dla nas wszystkich to zabawa,

ręce w górę, w przód i w bok,

skłon do przodu,

przysiad, hop!

Głowa, ramiona,

kolana, pięty / 3 razy

Głowa, ramiona,

Kolana, pięty

Oczy, uszy, usta, nos

( śpiewamy i pokazujemy coraz szybciej)

 

„Pułapka” - Część osób kładzie się pod chustę. Reszta
wachluje chusta, po chwili kładzie ją na leżących i przytrzymuje jej brzegi.
Osoby znajdujące się pod chusta, starają się spod niej wydostać.

„Kogo
brakuje?”
- Dzieci stoją w kręgu z zamkniętymi
oczami trzymając chustę na wysokości pasa. Nauczyciel wybiera osobę (może być
ich więcej), która wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i
odgadują, kto jest pod chustą.

 „Kto zmienił miejsce?- Dzieci
stoją w kręgu z zamkniętymi oczami trzymając chustę na wysokości pasa.
Nauczyciel wskazuje osobę lub kilka osób, które zmieniają miejsce.  Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują,
kto zmienił miejsce.

,,Kto
wygra?”-
grupa podzielona jest na dwie drużyny.
Każda z drużyn ma po jednej piłeczce. Zadaniem obu drużyn jest wachlować chustą
tak, aby ich piłeczki wpadły do otworu znajdującego się na środku chusty.
Wygrywa ta drużyna, której uda się jak najszybciej umieścić piłkę w otworze chusty.

„Karuzela” - uczestnicy
trzymają za uchwyty naprężoną chustę na wysokości pasa. Następnie na sygnał
prowadzącego przekazują sobie chustę w prawą stronę. Zaczynają od bardzo
powolnego podawania chusty, stopniowo zwiększając tempo. Po pewnym czasie na sygnał
prowadzącego następuje zmiana i chusta wędruje w lewą stronę. Zabawę można
powtarzać kilka razy.

,,Zabawa z numerami”- uczestnicy
zabawy trzymają chustę za uchwyty. Odliczają do czterech ( każdy zapamiętuje
swój numer). Na sygnał prowadzącego grupa porusza się krokiem dostawnym w lewo.
Następnie prowadzący wywołuje numerki: od 1 do 4. Osoby nim oznaczone puszczają
chustę i obiegają krążących w kierunku przeciwnym w prawo, próbując jak
najszybciej stanąć na swoje miejsce. Wygrywa ten, kto zrobi to pierwszy.

 

„Rekin”
– dwoje dzieci jest ukrytych pod chustą, reszta siedzi na obrzeżach chusty
trzymając ją na wysokości ramion a nogi ma schowane pod chustą. Dookoła chusty
chodzą dwie kolejne osoby to są obrońcy. Dzieci schowane pod chustą „rekiny”
krążą pod nią i wybierają osobę, którą wciągają za nogi pod chustę. Obrońcy
mogą ratować przed wciągnięciem. Gdy dziecko zostanie wciągnięte do połowy
tułowia zostaje rekinem.

 

„Deszczowa chmura
-
W oznaczonym rogu Sali stoi 6 osób
trzymających chustę – „deszczową chmurę”. Reszta grupy ( w rozsypce) zajmuje
miejsca po przeciwnej stronie. Na sygnał prowadzącego osoby z „deszczową
chmura” biegną w kierunku uciekających kolegów, próbując ich nakryć. Osoby
schwytane powiększają „deszczową chmurę”. Po złapaniu wszystkich uciekających
grupa zamienia się rolami.

 

„Zbieramy zabawki” -
Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. W
odległości dwóch kroków za każdym z nich znajduje się zabawka. Na sygnał
prowadzącego każdy ciągnie chustę w swoją stronę, starając się podnieść
zabawkę. Wygrywa osoba, która zrobi to najszybciej.

„Przebieganie
pod chustą

-
Dzieci podnoszą i opuszczają chustę, trzymając ją za
uchwyty. Prowadzący mówi kto ma zmienić miejsce, np.: Przebiegają ci, którzy
mają zielone oczy, Przebiegają chłopcy, Przebiegają osoby, które lubią zupę
pomidorową. Gdy chusta jest maksymalnie w górze, osoby te przebiegają pod nią.
Następnie każdy z uczestników może podać kategorię osób, które mają przebiec
pod chustą.

„Rybak
i rybka”
- Uczestnicy
stoją w kręgu trzymając brzeg chusty. Wybieramy dwie osoby, które
przyjmują rolę „rybaka” i „rybki”. Rybak chodzi dookoła  chusty i stara się złapać pływającą
w wodzie rybkę (osoba wchodzi pod chustę). Bawiący się falują chustą,
utrudniając w ten sposób zadanie rybakowi. Gdy ten złapie rybkę, następuje
zmiana par.

„Zaspa” - Kilkoro
uczestników trzyma chustę, pozostali biegają swobodnie. Na sygnał uczestnicy
kucają na podłodze przyjmując pozycję skuloną i zamykają oczy. Trzymający
chustę zakrywają dowolnego uczestnika zabawy. Pozostali zgadują kogo nie ma
(kto wpadł do zaspy).

„Uciekaj do domku” - Połowa
uczestników zabawy trzyma napiętą chustę, tworząc ruchomy domek. Pozostali
którzy są „Kurczakami”- stoją w rozsypce po całej sali. Jedna osoba oznaczona
szarfą jest lisem. Na sygnał wszystkie kurczaki biegają swobodnie po sali. Na
drugi sygnał uciekają szybko przed lisem do domku, gdyż tam są bezpieczne.
Złapane kurczaki wykonują polecenia lisa np.: zrób 10 przysiadów, podskocz 5
razy na jednej nodze.

 

„Sałatka owocowa” - Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty.
Podzieleni są na cztery, pięć rodzajów owoców np. gruszki, banany, cytryny,
truskawki, kiwi itp. Grupa wachluje chustą. Gdy jest ona wysoko prowadzący
wymienia nazwy owoców, a osoby należące do tych rodzajów przebiegają pod nią
zmieniając się miejscami i łapią inne uchwyty. Na hasło ,,sałatka owocowa” -
wszyscy zmieniają miejsce.

"Kto
gdzie jest?”-
Kilka leżących osób przykrywamy chustą.
Zmieniają się one miejscami. Grupa dotykając ich przez chustę odgaduje, gdzie
kto leży.

"Złap
przesyłkę"
-
Grupa tworzy koło, trzymając chustę na której położona
jest piłka. Wyznaczona osoba zajmuje miejsce pod chustą, wyciągając ręce przez
otwór. Zadaniem bawiących jest tak prowadzić piłkę, by trafiła ona do osoby pod
chustą. Zabawa może być

 

Miłej zabawy !!! 

niedziela, 26 maja 2013, aniula91
"Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat."
Komentarze
2013/05/26 22:29:56
super pomysły! muszę zaopatrzec się w chustę ;)
-
2013/05/26 22:53:28
polecam, naprawdę warto :)
-
2013/05/27 12:52:16
Super pomysły, z chęcią wykorzystam :))